10 Kelebihan Sedekah Hari Jumaat

No comments


Fatwapedia.com – Sedekah merupakan salah satu amalan yang sangat dianjurkan. Sedekah merupakan satu bentuk kesyukuran atas limpahan rezeki dari Allah SWT, kerana dalam setiap rezeki yang kita ada ada 2.5% yang wajib diberikan kepada yang kurang berkemampuan. Sedekah juga adalah cara untuk dapat berkongsi nikmat dengan mereka yang agak kekurangan. Tanpa perlu menunggu emosi menjadi kaya atau memiliki harta yang melimpah ruah, setiap muslim diwajibkan bersedekah.

Sebagaimana sabda Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam:

Sedekah dapat menghapus dosa sebagaimana air memadamkan api.” (HR. Tirmidzi).

Sedekah dalam Islam mempunyai nilai dan kepentingan dalam Islam. Seperti yang kita selalu diajar untuk berkongsi, disitulah yang pentingnya bersedekah. Islam mengajar kita bahawa sedekah merupakan salah satu amalan yang dianjurkan oleh Allah SWT dan Rasul-Nya sebagai keutamaan sedekah. Sebagaimana sabda Nabi Muhammad SAW:

Perumpamaan orang yang bakhil dan orang yang bersedekah adalah seperti dua orang yang mempunyai baju besi, yang apabila dipakai menutupi dada hingga celah paha. Orang yang bersedekah, kerana sedekahnya dia merasakan pakaiannya lapang dan longgar pada kulitnya. Sehinggakan hujung jarinya tidak kelihatan dan perisainya tidak meninggalkan kesan pada kulitnya. Sedangkan seorang yang kedekut, kerana kedekutnya, dia merasakan setiap bulatan baju besinya melekat erat pada kulitnya. Dia cuba melonggarkannya tetapi tidak boleh.” (Riwayat Bukhari)

Sedekah boleh dilakukan di mana-mana dan pada bila-bila masa tanpa perlu menunggu beberapa saat. Namun, ada kalanya sedekah mempunyai keistimewaan seperti 10 Keutamaan Sedekah Hari Jumaat dalam Islam.

1. Diberi Ganjaran yang Melimpah ruah

Keutamaan sedekah pertama diberi pahala yang melimpah ruah. Lebih-lebih lagi jika sedekah dilakukan pada hari Jumaat. Hari Jumaat itu sendiri adalah hari yang istimewa terutama bagi umat Islam. Kerana hari jumaat adalah hari yang paling baik, maka segala amal kebaikan yang dilakukan pasti ada kebaikannya terutama sedekah yang menjadi ladang pahala serta sunnah rasul pada malam jumaat.

2. Sama dengan Pahala Sedekah di Bulan Ramadhan

Sedekah pada hari Jumaat mempunyai fadhilat yang lain, yang sama atau setara dengan fadhilat sedekah di bulan Ramadhan. Sudah tentu bulan Ramadhan itu sendiri adalah bulan yang penuh dengan keberkatan, maka sudah tentu nilai kebaikan dan amal yang terkandung di dalamnya akan sangat mulia. Seperti dalam hadis berikut:

Ibn Qayyim berkata, “Sedekah pada hari Jumaat berbanding sedekah pada hari-hari lain adalah seperti sedekah di bulan Ramadhan berbanding sedekah pada bulan-bulan lain.”

3. Membuka Pintu Rezeki

Sedekah adalah salah satu cara untuk dapat membuka pintu rezeki dan amalan Jumaat bagi wanita. Sedekah tidak akan mengurangkan sedikit pun harta anda. Justru sebaliknya sedekah akan lebih memperkayakan anda. Seperti dalam hadis berikut:

Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam sebagai berikut:

“Sesiapa yang mementingkan urusan akhirat, nescaya Allah akan meletakkan hartanya di dalam jiwanya. Kerana Allah juga akan menyatukan urusannya dan kekayaan dunia akan datang kepadanya dengan mudah. Tetapi sebaliknya, orang yang berorientasikan urusan dunia, nescaya Allah akan menjadikan kefakirannya di depan mata. Sebagaimana Allah juga mencerai-beraikan urusannya dan tidak ada harta dunia yang datang kepadanya selain daripada apa yang telah ditetapkan Allah untuknya.

4. Cadangan Hari Untuk Melakukan Amalan Sholeh

Disarankan memperbanyakkan sedekah dan amal soleh pada malam Jumaat atau Jumaat. Perbanyakkan selawat ke atas Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam pada malam Jumaat atau petang. Berdasarkan hadis:

Sesungguhnya hari yang paling afdhal ialah hari Jumaat. Oleh itu, bacalah lebih banyak keberkatan untuk saya. Kerana doamu diperlihatkan kepadaku.” (al-Iqna’, 1/170)

5. Hari Istimewa dalam Islam

Hari Jumaat adalah hari yang istimewa, maka sedekah pada hari Jumaat akan mempunyai nilai istimewa yang sama. Seperti dalam sejarah berikut:

Saya telah melihat Syaikhul Islam – Rahimahullah – apabila dia keluar untuk hari Jumaat, dia membawa apa yang ada di rumah, sama ada roti atau lain-lain, dan dia bersedekah secara sembunyi-sembunyi kepada orang di jalanan. Saya pernah mendengar dia berkata,

Jika Allah menyuruh kita bersedekah sebelum menghadap Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam, maka bersedekah sebelum menghadap Allah adalah lebih afdhal dan lebih besar keutamaannya.” (Zaadul Ma’ad, 1/407).

6. Mendapat Limpahan Rahmat

Sedekah pada hari Jumaat akan mendatangkan limpahan kurniaan daripada Allah SWT. Kerana sebagai salah satu amalan yang paling dianjurkan, hari Jumaat itu sendiri adalah hari yang sangat istimewa. Dalam Islam hari Jumaat adalah hari yang mempunyai nilai yang sangat istimewa. Maka tidak salah jika sedekah pada hari Jumaat dapat melimpah ruah kurniaan Allah SWT.

7. Hari Bertuah

Hari Jumaat adalah hari yang penuh dengan kebaikan. Di mana banyak peristiwa terbaik dalam sejarah Islam berlaku hari ini. Sudah tentu, jika pada hari yang mulia ini ia menjadi masa yang baik untuk beramal. Apatah lagi sedekah pada hari jumaat sudah tentu ada nilainya dengan fadhilat ayat kursi. Diriwayatkan oleh Imam ‘Abdurrazzaq ash-Shan’ani Rahimahullah dari Imam Sufyan ats-Tsauri, dari Mansur, dari Mujahid, dari Ibnu ‘Abbas Radhiyallahu ‘anhuma,

“Sesungguhnya pada hari jumaat itu ada masanya seorang muslim tidak bertepatan dengannya dalam memohon kebaikan kepada Allah Ta’ala melainkan Dia akan mendatangkan kebaikan kepadanya.”

8. Akan Dibayar Balik 700 Kali

Sedekah pada hari Jumaat adalah satu bentuk amalan yang mendapat pahala 700 kali ganda. Jawapan ini sememangnya jawapan yang wajar. Kerana tidak semua manusia boleh bersedekah dengan ikhlas sebagai keutamaan berzikir. Ramai antara mereka masih menunjuk-nunjuk dan suka mempertontonkannya kepada masyarakat umum. Seperti dalam Al-Quran Surah Al Baqarah ayat 261,

Perumpamaan orang-orang yang menafkahkan hartanya di jalan Allah adalah serupa dengan sebutir benih yang menumbuhkan tujuh tangkai, pada tiap-tiap tangkai: seratus biji. Allah melipatgandakan (ganjaran) bagi siapa yang Dia kehendaki. Dan Allah Maha Luas (karunia-Nya) lagi Maha Mengetahui.”

9. Mengukuhkan Hospitaliti

Kebaikan menghubungkan Persahabatan, anda tidak pernah tahu apa yang anda akan menjadi dan betapa anda akan memerlukan bantuan orang lain. Dengan bersedekah, anda menambah keluarga baru, kawan baru dan saudara baru. Tiada siapa yang akan tahu bagaimana kehidupan anda pada masa hadapan. Nanti kalau awak perlukan bantuan, mungkin mereka akan bantu awak. Walaupun tidak, Allah tidak pernah menutup mata bagi orang yang ikhlas bersedekah.

10. Nasihat Nabi

Sedekah pada hari Jumaat, adalah salah satu nasihat Rasulullah SAW. Seperti mana-mana jenis amalan lain. Alam Tuhfah al-Habib ‘ala Syarh al-Khatib tentang hari Jumaat disebutkan jika,

“Disunnahkan memperbanyakkan sedekah dan berbuat kebaikan pada hari Jumaat dan malam. Disunnahkan juga memperbanyakkan selawat ke atas Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam pada siang hari dan malam berdasarkan khobar.”

Itulah 10 Fadhilat Sedekah pada hari Jumaat dalam Islam. Sudah tentu ia akan menambah ilmu dan menjadi amalan tambahan untuk anda sentiasa melakukan kebaikan. Semoga artikel ini dapat bermanfaat dan membantu anda.

Bagikan:

Tags

Leave a Comment