Amalan dan Doa Agar Cepat Dapat Jodoh

No comments
Amalan dan Doa Agar Cepat Dapat Jodoh


Fatwapedia.com – Mencari pasangan yang mengikut kemahuan sendiri, sudah tentu, adalah salah satu kegembiraan yang besar. Namun, apa jua jodoh yang datang kepada anda nanti, itulah pilihan terbaik yang Allah SWT berikan kepada anda. Kerana, Allah akan beri jodoh mengikut apa yang kamu perlukan, bukan sekadar yang kamu mahu.

Terdapat beberapa amalan yang boleh anda lakukan agar jodoh anda segera datang dengan izin Allah. Bukan setakat berdoa agar dapat pasangan hidup, malah perlu berusaha untuk mendapatkan jodoh. Kerana doa tanpa usaha akan menjadi sia-sia, manakala usaha tanpa doa akan menjadi mustahil. 
Apabila seseorang itu mendoakan pasangan yang baik, sudah tentu seseorang itu akan memohon kepada Allah SWT agar diberi kemudahan dalam mencari pasangan hidup. Selain itu, ikhtiar hendaklah sentiasa dijalankan sebagai bentuk penyerahan diri kepada Allah SWT, bahawa jodoh yang dikurniakan Allah adalah pasangan yang terbaik.
Berikut ialah beberapa amalan yang boleh anda lakukan, termasuk yang berikut: 

1. Mengerjakan Solat Tahajud pada sepertiga malam 

Mengerjakan solat tengah malam adalah salah satu solat sunat yang pernah dilakukan oleh Nabi Muhammad. Bukan itu sahaja, solat ini juga merupakan salah satu kebaikan yang boleh anda lakukan. Sebab, waktu yang dilakukan pada bagian ketiga malam adalah saat yang berharga penuh keberkahan, dan sangat tepat untuk berdoa.
Seperti yang tertulis dalam Qs. As-Sajdah Ayat 16-17 yang bermaksud: “Perut mereka jauh dari tempat tidurnya, mereka berdoa kepada Tuhannya dengan rasa takut dan harap, dan mereka menafkahkan sebahagian dari rezeki yang Kami berikan kepada mereka. Maka tidak ada yang mengetahui apa yang tersembunyi bagi mereka, yaitu berbagai macam nikmat yang dapat diredhai sebagai balasan atas apa yang mereka kerjakan.

2. Lakukan Solat Hajat pada sepertiga malam 

Seperti mana solat tengah malam, solat hajat juga merupakan salah satu solat sunat yang dilakukan oleh Rasulullah SAW. Solat sunat ini biasanya dilakukan oleh orang yang mempunyai niat atau keinginan yang ingin segera dicapai. Salah satunya mendoakan jodoh. Jika anda melakukannya dengan sungguh-sungguh, dan ikhlas, maka percayalah Allah akan mengabulkan permintaan anda. Anda boleh melakukan waktu solat ini pada sepertiga malam. Amalan yang satu ini adalah amalan yang boleh anda lakukan untuk mempercepatkan kedatangan jodoh.

3. Menjaga Wuduk dan Menjaga Solat Fardhu Lima Waktu 

Terdapat beberapa kelebihan wuduk antaranya untuk menjadikan wajah lebih bersih dan sedap dipandang mata, kerana ia tidak kelihatan kusam. Selain itu, anda juga boleh bebas dari segala hadas, baik kecil mahupun besar
Dengan menjaga wudhu, kamu juga bisa menjaga diri untuk tidak melakukan segala aktivitas atau kegiatan yang dapat berpotensi ke arah negatif, hingga akhirnya bisa menjerumuskan kamu kepada dosa.
Bukan sahaja menjaga wuduk, anda juga perlu menjaga solat fardhu lima waktu, solat ini merupakan antara kewajipan terpenting yang perlu dikerjakan bagi setiap muslim sama ada secara bersendirian atau berjemaah. Menunaikan solat fardhu, ia akan mendekatkan diri kepada Allah SWT. So boleh doakan jodoh. Dengan itu dapat diberi kemudahan untuk cepat bertemu seseorang dengan izin Allah SWT.

4. Puasa Sunnah 

Amalan keempat yang boleh anda lakukan ialah mendekatkan diri kepada Allah SWT melalui pelaksanaan puasa sunnah. Dengan melakukan puasa sunnah, anda akan mengurangkan sifat buruk atau buruk yang ada pada diri anda. Dan ia dapat membuat anda diberi kemudahan dalam segala urusan, salah satunya bertemu dengan seseorang yang memendam rasa cintanya kepada Allah SWT. 

5. Berserah, Percaya, dan Muhasabah Diri

Amalan seterusnya yang boleh mempercepatkan kedatangan jodoh adalah dengan berserah diri, meletakkan kepercayaan pada diri sendiri, dan tidak lupa muhasabah diri. Masalah hidup, mati, rezeki, jodoh adalah sesuatu yang di luar kawalan manusia. Penyerahan diri adalah satu bentuk kerendahan hati sebagai makhluk hidup. Walaupun ada pepatah mengatakan “jodoh anda tidak ke mana-mana”, itu tidak bermakna anda tidak mahu berbuat apa-apa. 
Anda perlu berusaha memperbaiki kualiti diri secara muhasabah. Kerana jodoh adalah cerminan diri anda. Seperti yang termaktub dalam surat An-nur ayat 26, maksudnya: Wanita-wanita yang keji adalah untuk laki-laki yang keji, dan laki-laki yang keji adalah juga wanita-wanita yang keji, sedangkan wanita-wanita yang baik adalah untuk laki-laki yang baik, dan laki-laki yang baik adalah untuk wanita-wanita yang baik pula.
Sehingga setelah kamu melakukan semua itu, kamu perlu menyerahkan semua keputusan kepada Allah. Sebab semua yang terbaik menurut kamu belum tentu terbaik bagi Allah SWT.

6. Menjalin Silaturahmi

Menjaga silaturahmi merupakan salah satu amalan yang bisa kamu lakukan kepada siapa saja. Dengan seringkali menjaga silaturahmi, maka akan dapat memanjangkan rasa kasih sayang kepada siapa saja. Bahkan pasangan kamu bisa kamu temukan dalam silaturahmi tersebut.

7. Memberi Hadiah

Tidak kurang pentingnya silaturahmi, pemberian hadiah juga boleh menjadi perantara untuk kedatangan jodoh. Kerana pemberian hadiah akan menghilangkan rasa dengki dan membawa rasa sayang.
Sebagaimana sabda Rasulullah ﷺ yang juga terdapat dalam kitab Targhib wat Tarhib:
وَقَالَ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : تَهَادَوْافَاِنَّ الْهَدْيَةَ تُذْهِبُ وَحْرَالصَّدْرِوَلَا تَحْقِرَنَّ جَارَةٌ لِجَارَتِهَاوَلَوْبِشِقِّ فِرْسِنِ شَاةٍ.
 
Rasulullah ﷺ bersabda: Saling memberi hadiah, kerana sesungguhnya saling memberi hadiah dapat menghilangkan dendam dalam hati, dan jangan sekali-kali meremehkan seseorang kepada tetangganya walaupun dengan tergores sebahagian daripada kaki kambing.
Daripada hadis di atas, dapat difahami bahawa perbuatan memberi hadiah antara satu sama lain akan menghilangkan rasa dendam dalam hati. Kerana orang yang saling memberi akan saling mengasihi, mengeratkan hubungan persaudaraan, dan meningkatkan penjagaan mereka.
Sebagaimana sabda Rasulullah ﷺ:
وَقَالَ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : تَهَادَوْاتَحَابُّوا.
Maksudnya: Rasulullah ﷺ bersabda: Tolong berikanlah hadiah kepada satu sama lain, maka kamu akan saling mencintai.

Doa Agar Cepat Dapat Jodoh

Berikut 3 doa minta cepat dapat jodoh yang bisa anda amalkan
رَبِّ لَا تَذَرْنِي فَرْدًا وَأَنْتَ خَيْرُ الْوَارِثِينَ
Rabbi la tadzarni fardan wa anta khairul waritsin
Artinya: Ya Tuhanku janganlah Engkau membiarkan aku hidup seorang diri dan Engkaulah Waris Yang Paling Baik. (QS al Anbiya: 89)
Ayat kedua yang bisa mendekatkan jodoh adalah ayat ketujuh puluh empat dari surat al Furqan dalam al-Qur’an. Ayat tesebut termaktub sebagai berikut:
رَبَّنَا هَبْ لَنَا مِنْ أَزْوَاجِنَا وَذُرِّيَّاتِنَا قُرَّةَ أَعْيُنٍ وَاجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِينَ إِمَامًا
Rabbana hablana min azwajina wa dzurriyatina qurrata a’yun waj’alna lilmuttaqina imama
Artinya: Ya Tuhan kami, anugrahkanlah kepada kami isteri-isteri kami dan keturunan kami sebagai penyenang hati (kami), dan jadikanlah kami imam bagi orang-orang yang bertakwa. (QS. Al-Furqan; 74)
Pemaparan Hasan al Bashri tentang makna ayat tesebut terukir dalam Tafsir Ibnu Katsir. Yang mana maksudnya adalah bilamana Allah memperlihatkan istri dan kerabat yang taat kepada Allah, maka tak ada satupun yang lebih menyejukkan mata seorang muslim. Sebab itulah doa tersebut diserukan oleh orang-orang muslim untuk meminta jodoh dan keluarga yang taat dan menyejukkan mata. Adapun ayat ketiga atau terakhir yang bisa mendekatkan jodoh adalah QS al-Qasas ayat 24:
رَبِّ إِنِّي لِمَا أَنْزَلْتَ إِلَيَّ مِنْ خَيْرٍ فَقِيرٌ
Rabbi inni lima anzalta ilayya min khairin faqir
“Ya Tuhanku sesungguhnya aku sangat memerlukan sesuatu kebaikan yang Engkau turunkan kepadaku.” (QS. al Qasaas: 24)
Catatan:
Amalan di atas hanyalah ikhtiar sebagai manusia dan tiada peruntukan khusus yang dianjurkan oleh agama. Oleh itu menyandarkan amalan di atas sebagai syariat dalam agama adalah salah.
Pertama, kami tidak menemui sebarang doa khusus untuk meminta jodoh. Walaupun sebahagian doa untuk jodoh disebarkan dalam masyarakat, mereka tidak menyebut sumber atau hujah langsung. Oleh sebab itu, sikap yang betul ialah tidak mengamalkan solat ini kerana meyakini bahawa ia adalah sebahagian daripada ajaran Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam atau dianjurkan dalam Islam.
Begitu juga, tidak ada amal khusus untuk mempercepatkan jodoh anda. Beberapa maklumat mengenai amalan mempercepatkan perkahwinan, sama sekali tidak bersumberkan syariat.
Kedua, sebenarnya tiada manusia yang memahami nasib perjalanan hidupnya. Walaupun seorang nabi sekalipun. Kerana ia adalah sebahagian daripada ilmu ghaib (rahsia) yang hanya Allah sahaja yang mengetahuinya. Wallahu a’lam.

Bagikan:

Tags

Leave a Comment